Vesterålskraft bredbånd logo hvit

Slik bygger vi fiber

Fiberutbygging er en omfattende prosess, og det kan gå litt tid fra du bestiller til du får Altibox i veggen.
I mange tilfeller starter en utbygging med en offentlig utlysning av anbud. Det er først når vi som fiberleverandør vinner anbudet at vi kan starte med salg og så utbygging av fiber. Underveis i prosessen vil du som har meldt interesse eller bestilt bli oppdatert jevnlig via sms og epost.

Du finner også mer informasjon om utbyggingsprosessen og de ulike fasene på denne siden, og vi anbefaler at du leser gjennom det som står her.

Leveringstid

Ventetiden fra du har bestilt til du er koblet opp på Altibox avhenger av hvilken fase av utbyggingen vi er i. Det kan være mange faktorer som gjør at ventetiden kan virke lang, men vi lover at vi jobber på spreng. I en tidlig fase av prosjektet er vi avhengig av interesse i ditt område før vi kan bekrefte at vi faktisk kan bygge ut, og jo flere i ditt nabolag som melder interesse, jo større er sannsynligheten for at du snart har Altibox i veggen.

Spøsmål

Har du spørsmål om utbygging i ditt område kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 76 11 25 00.

Utbyggingsprosessen

Selve utbyggingsprosessen består av 5 faser:

Fase 1: Planlegging

Nå i denne fasen vil vi kontakte deg om interesse for fibertilknytning.

Vi kontakter alle i det området vi ønsker å bygge ut fiber til, og hvis vi får nok interessenter setter vi i gang med utbyggingen. Jo flere som ønsker, desto større vil sannsynligheten være for at vi bygger ut.

Alternativt hvis du ønsker at vi skal bygge ut fiber til et område som ikke har fiber i dag, kan også denne jobben gjøres i motsatt rekkefølge. Da tar gjerne en person eller et bygdelag kontakt med oss angående utbygging av fiber til et område. Da ser vi på om det lar seg gjøre, eventuelt kan man også gå i møte med kommunen sin angående støtte til utbygging.

Det som er viktig å huske er at det tar tid å planlegge, koordinere mellom grunneiere, kommune, netteiere og leverandører av utstyr og mannskap som trengs for å bygge ut fiber. Denne prosessen kan ta opp til flere måneder, men så snart alt er på plass vil vi kontakte dere for neste fase, nemlig.

Fase 2: Bestilling

Nå vil vi kontakte deg med et godt tilbud. Kontrakter sendes ut og vi registrerer dere i vårt system slik at dere kan holdes oppdatert om fremdrift i selve utbyggingen.

Innen vi ringer deg kan det være lurt at du tenker over hvordan du og din familie bruker Tv- og Internett i dag.
Hvilke behov har dere, har dere tidligere hatt utfordringer som kan være lurt å tenke på ved installasjon av fiber?

Noen viktige ting du bør tenke over er:

  1. Hvor mange er dere? Er dere flere som bor sammen og bruker tv og internett samtidig?
  2. Hva bruker dere internett til? Streames det på flere skjermer, er det noen som driver med gaming? Streaming, gaming og nedlasting bruker stadig mer internett, og med fiber fra Vesterålskraft Bredbånd kan du være sikker på at kapasiteten holder til deres bruk.
  3. Har dere stort hus, mange rom, flere etasjer? Med  mesh wifi kan dere koble sammen flere rutere og få 100% wifi dekning i hele huset, og det beste av alt? Dere kan bestille det fra oss!
  4. Altibox underholdning: Ser dere på tv i dag eller bruker dere for det meste tjenester som sport, Netflix, Tv2 Play, Viaplay eller  HBO? Visste du at du kan velge alle disse tjenestene inn i ditt Altibox abonnement? I tillegg kan du se tv, film og serier fra Altiboxappen på telefon, nettbrett eller via altibox.no på din datamaskin.

Når alt dette er unnagjort er vi klar for neste fase.

Fase 3: Utbygging og egeninnsats

Nå begynner selve jobben med utbygging av fiber. Først til området det skal bygges til, så til hver eiendom som har bestilt fiber.

Nå er det viktig at du tar noen valg før vi begynner jobben med installasjoner i huset ditt.

  1. Hvor ønsker du at fiberen skal tas inn i huset ditt? Kanskje må du også grave for å få fiberen frem til huset ditt.
  2. Hvor ønsker du hjemmesentralen plassert?

I de fleste tilfeller er det enkelt og greit å grave ned fiberrør i hagen. For å holde kostnaden så lav som mulig for deg, kan du selv utføre egeninnsats de siste meterne frem til husveggen. Her skal du få god veiledning fra oss underveis.

Sammen skal vi sørge for å få til en effektiv oppkobling i ditt nabolag slik at du og naboene dine raskest mulig kan ta i bruk Altibox-tjenestene. For å klare dette, er vi avhengig av at du utfører egeninnsatsen i løpet av kort tid etter at du har fått fiber-røret lagt til din eiendomsgrense.

Under denne fasen vil vi holde dere oppdaterte via SMS, epost og hjemmesiden frem til det er tid for oppkobling. Da vil dere bli kontaktet av våre installatører.

Les mer om hvordan du graver ned fiberrøret selv her Åpnes i ny fane

Video om egeninnsats

Fase 4: Installasjon og aktivering

Nå er det klart for installasjon av hjemmesentral i huset ditt. Du vil bli kontaktet av en montør god tid i forveien slik at dere kan avtale et tidspunkt som passer deg.

Hvis du har tenkt over spørsmålene i fase 3 har du allerede en formening om hvor du ønsker hjemmesentralen plassert i huset.

Her er noen tips hvis du ikke har bestemt deg enda:

  1. Strøm! Hjemmesentralen monteres på vegg i huset og trenger strøm for å virke. Det er viktig å plassere denne i nærheten av et strømuttak.
  2. Avstand… Dersom du ikke har bestilt  mesh-rutere kan det være greit å plassere hjemmesentralen sentralt i forhold til hvor du primært vil benytte wifi.
  3. Teknisk rom? Har du nyere hus og teknisk rom med kabling ut til resten av huset kan hjemmesentralen plasseres her.
    Målene på siste hjemmesentral er: 26x21x4cm.

Det er nå også på tide å si opp nåværende tv og internettleverandører hvis du har dette fra før av. Du kan avtale oppstartstidspunkt med vår montør under selve installasjonen, slik at du slipper å betale dobbelt opp.

Fase 5: Bruk og kundeservice

Nå er du koblet opp og aktivert i våre systemer. Forhåpentligvis har du fått tatt i bruk både Altibox sin underholdningsportal og internett nå.

Vi takker for at du valgt fiber fra Vesterålskraft Bredbånd, og Altibox.

Husk, har du spørsmål er vi her for deg. 24/7. Lurer du på noe?
Du finner mye informasjon på Altibox.no og mine sider.

På mine sider kan du også:

  • Sette opp wifi nett
  • Velge inn eller velge bort tv-kanaler og strømmetjenester
  • Se faktura
  • Bestille ekstratjenester og produkter.